Вплив руху пальців на розвиток мовлення
2020-05-09, 03:32

Дошкольники - от 3 лет до школы - Секреты счастливой семьи от ...

Велике значення в розвитку дитини має взаємодія мови і руху. Рух пальців і кистей рук дитини мають на її розвиток особливий вплив. З самого народження значення хапального рефлексу велике, і полягає воно у здатності дитини не випускати з рук тих чи інших предметів. Чим частіше у дитини задіяний хапальний рефлекс, тим ефективніше відбувається емоційний та інтелектуальний розвиток.

Сухомлинський писав, що джерела здібностей та дарувань дітей находяться на кінчиках їх пальців. Від них, образно кажучи, йдуть найтонші струмки, які наповнюють виток думкою і впливає на розвиток мови.

Праці В.М. Бєхтєрєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Прості рухи рук допомагають прибрати напругу не лише із самих рук, але й з губ, знімають розумову втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мову дитини.

Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція “ схеми людського тіла ”, а мовленнєві реакції перебувають в прямій залежності від тренованості пальців. На кистях рук є чимало акупунктирних точок, масажуючи які можна впливати на внутрішні органи, що рефлекторно з ними поєднані.

Дитячий розвиток дитини має особливе значення, так як безпосередньо пов’язаний з трьома фундаментальними життєва важливими набуттями дитини: прямоходіння, мовленнєве спілкування та предметна діяльність .

Мова, як засіб вираження включається в сукупність виразних рухів – поряд із жестами, мімікою. Звук як виразний рух є і у тварин.

У дітей з мовними вадами при органічних порушеннях центральної нервової системи різко порушується вся моторика і саме це гальмує нормальний як психічний так і фізичний розвиток дитини.

Функція кисті унікальна і універсальна. Вона – основний орган праці у всій її різноманітності. Рука настільки пов’язана з мисленням, з переживаннями, з працею молодших школярів, що стає головною частиною їх мовлення.

Усі рухи організму і мовленнєва моторика мають єдині механізми, тому розвиток дрібної моторики рук позитивно впливає на розвиток мовлення дитини. В фольклорі існує безліч забавок, в яких поєднуються мовлення та рух рук. Напевно, вже з давнини був підмічений взаємозв’язок цих процесів. У дітей з затримкою мовленнєвого розвитку дуже часто спостерігається недостатність рухової сфери, в тому числі недостатня координація дрібної моторики пальців рук. У таких дітей розвиток рухів пальців немов би підготовлює підґрунтя для наступного формування мовлення.

Навіть нормально розвиваючий дитині не завадить масаж рук в до мовленнєвому періоді. Річ у тім, що на пальцях і долонях є «активні точки», масаж яких поліпшує самопочуття, покращує роботу мозку. Систематичні заняття сприяють підтримці доброго тонусу. А пальчикові ігри в супроводі віршів не тільки розвивають дрібну моторику і мовлення, але і вміння слухати. Дитина навчиться розуміти сенс почутого і вловлювати ритм мовлення.

В одному сучасному журналі потрапила на очі фраза: «В Японії малюки починають робити гімнастику для пальців в 2-3 місяці». Але чому ж ми забули про наші народні ігри, наприклад, «Сорока», в яких на Русі грали с дітьми з самого дитинства? Це також гімнастика для рук. Як тут не згадати добре відомий вираз, що все нове – це давно забуте старе.

Поради батькам.

Треба звернутися до дитячого лікаря та терміново прийняти заходи для розвитку рухів рук, якщо:

1. до 3,5 місяців дитина не тягнеться до побаченого предмету одною або двома руками, зап’ястки розкриті;

2. до 4 місяців вона не зводить ручки до середньої лінії, не роздивляється їх, не грається з ними;

3. до кінця 5 місяця малюк не може впевнено простягнути руку до іграшки, не тягне предмет, який знаходиться у неї в руці, в рот;

4. до кінця 6 місяця він не може вхопити кубик, не перекладає предмет із руки в руку;

5. до кінця 7 місяця не обертає зап’ястком з утриманою іграшкою;

6. до кінця 8 місяця дитина не може утримувати між вказівним та великим пальцем ґудзик;

7. до кінця 9 місяця хлопає у долоні, не намагається самостійно пити з чашки;

8. до кінця 12 місяця не кидає предмети в грі, не бере дрібний предмет двома пальцями;

9. в 1 рік 2 місяці не намагається малювати каракулі;

10. до 1 року 5 місяців не ставив кубик на кубик, не намагався зібрати пірамідку;

11. до 1 року 7 місяців не розгортає загорнутий в папір предмет;

12. до кінця 1 року 8 місяців не ставив 3 кубика один на один, не може креслити прямі лінії;

13. до кінця 2 року не може відкручувати кришку від банки, не намагається зупинити м’яч, що котиться до нього;

14. до 3 років не може перелити рідину із однієї посудини в іншу, не нанизує шнур великі бусини, не ріже папір ножицями, не може розкотати пластилін.

Після вивчення розвитку дрібної моторики ми пропонуємо таким чином досліджувати моторику:

  1. Одночасно витягнути вказівний палець і мізинець правої (лівої) руки, обох рук (за зоровим зразком з 4-5 років: «Роби як я»);
  2. Одночасно витягнути вказівний і середній пальці правої (лівої) руки, обох рук;
  3. Покласти витягнуті вперед пальці правої (лівої) перед собою, помістити вказівний палець на середній (і навпаки);
  4. З'єднати в кільце великий палець з вказівним (середнім, безіменним, мізинцем) правої (лівої) руки, обох рук.

З'ясування стану динамічного праксису (кінестичного праксису – здатність послідовно переключатися з однієї дії на іншу), як кінестичної основи руху:

  1. Почергове згинання (розгинання) пальців правої (лівої) руки, починаючи з великого (мізинця);
  2. «Пальчики вітаються»;
  3. «Гра на роялі»;
  4. Одночасна зміна положень пальців рук;
  5. «Кулак – ребро – долоня»

У результаті цих вправ досліджується обсяг рухів, темп виконання, активність, здібність до знаходження і утримання пози, здібність до переключення рухів, координації рухів.Починати тренувати пальчики дитини вже протягом перших пяти місяців.Перша вправа: поглажування кисті рук в напрямку від кінців пальців до запястка .Друга вправа: згинаннярозгинання пальців. По черзі беріть кожен палець дитини і згибайте та розгинайте його.Ці вправи рекомендується виконувати кожен день не менше 2-3 хвилин.

В віці 9 місяців почніть активну тренування : для масажу(якщо він потрібен) треба використовувати методи розтирання , а можете відразу перейти до гри з пластиліном, або бусинами, нехай малюк розриває папір. Підберіть доступні для нього вправи і гру зі словами.В 1,5 роки запропонуйте дитині гру з прищепками або сірниками.Гімнастика для пальців рук поділяється на пасивну та активну.

Пасивна гімнастика рекомендується як попередній етап перед активною гімнастикою дітям з низьким рівнем розвитку дрібної моторики.

Потім потрібно перейти до вправ активної пальцевої гімнастики. Всі вправи проводяться в ігровій формі. Складність їх повинна вибиратися в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

Категорія: Логопедичний супровід | Додав: svetaonatsko
Переглядів: 133 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0